Menu

Accountant vs. Business Controller: onze visie op een cultuuromslag

29 - 4 - 2019

Onlangs ging ik met mijn zoon mee naar de open dag van de opleiding Business Controller. Zoals veel schoolverlaters is hij zoekende waar zijn ambitie ligt. Hij twijfelde tussen een carrière in de accountancy of werken als business controller bij, zoals hij het zegt, “een groot bedrijf”.

Op de open dag vroeg de studievoorlichter of er mensen uit de accountancy kwamen. Als een van de weinigen stak ik mijn hand op: ik heb accountancy gestudeerd en jarenlang op een accountantskantoor gewerkt.

Mij werd de volgende vraag gesteld: “Wat is in jouw beleving het belangrijkste verschil tussen een accountant en een business controller?” Ik antwoordde: “Een accountant is bezig met een paar honderd klanten, een businesscontroller met één onderneming.”De studievoorlichter vond echter dat ik één belangrijk ding over het hoofd zag. Volgens de voorlichter is een accountant alleen maar bezig met het verleden en is een business controller gericht op het heden en de toekomst. Hier had hij het in mijn ogen echter mis.

Accountant 2.0

De tijd dat een accountant zich alleen bezighoudt met het verleden is geweest. De moderne 2.0 (of wellicht zelfs 3.0) accountant verwerkt dagelijks digitaal zijn administraties. Vandaag de dag is de accountant juist met moderne tools bezig om voorspellingen en analyses te doen voor de toekomst.

De rol van de accountant is omgeslagen naar adviseur en de accountant is volledig naast de klant komen te staan. Op dat level is de accountant gelijk aan de business controller. De blik is veel meer gericht op de toekomst: de klant wil niet alleen een jaarrekening zien, maar wil ook weten hoe de verwachtingen eruit zien voor de komende tijd.

Een van de hulpmiddelen hierbij is RGS: Referentie Grootboek Schema. Dit is een grootboekrekeningschema dat gebaseerd is op een gestandaardiseerde codering van financiële cijfers. Door gebruik te maken van RGS Analyzer kan een accountant anno 2019 op uniforme wijze snel data en inzichten delen. Omdat RGS een open standaard is, kan de accountant bovendien gebruikmaken van rapportages en dashboards die zijn opgesteld door andere gebruikers van RGS Analyzer, zonder dat hierbij enige verwantschap hoeft te zijn qua klanten. De accountant is dus steeds minder bezig met data verzamelen en richt zich steeds meer op data interpreteren en hier acties aan verbinden.

De accountant als business partner

Het onderling delen van rapportages sluit aan bij de veranderende rol van de accountant. In de Minox community wordt er samengewerkt aan de ontwikkelingen van advisering.

Een accountant die met Minox werkt, kan door middel van de RGS Analyzer bijvoorbeeld eenvoudig signaleren dat het werkkapitaal afwijkt ten opzichte van vorig jaar. Door dit samen met de klant te onderzoeken, kan hier actie op worden ondernomen.

Met deze tool kan de accountant met voortschrijdend inzicht op basis van actualiteit en historie veel meer als businesspartner naast zijn klanten staan. Zo is de klant realtime op de hoogte van de financiële status van zijn onderneming en heeft hij duidelijke inzichten in realistische verwachten voor de komende tijd.

Terug naar de open dag van de opleiding Business Controller. Natuurlijk heb ik het voorbeeld van RGS Analyzer ook genoemd in mijn gesprek met de studievoorlichter. Ik heb kort verteld over hoe deze tool de accountant helpt om zijn klanten te adviseren. In mijn rol als Customer Succes Manager heb ik de afgelopen jaren gemerkt dat deze ontwikkelingen aansluiten bij de veranderende behoeften van accountants én klanten.

Dankzij tools als RGS Analyzer is het verschil tussen accountant en business controller dus kleiner geworden.

Kennis delen is vermenigvuldigen

De studievoorlichter was duidelijk geïnteresseerd en gaf aan zich in deze ontwikkeling te gaan verdiepen. Wil jij ook meer weten over onze visie op de veranderende rol van de accountant? Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief of connect met een van onze medewerkers op LinkedIn. We vinden het altijd leuk om kennis te delen bij een kopje koffie!

 


Door Wolfgang Deiters

Wolfgang werkt inmiddels 20 jaar als Customer Succes Manager bij Minox. Door zijn financieel administratieve achtergrond en diepgaande kennis van de wereld van de accountancy is hij in staat om vakkundig en gedreven advies te geven. Hij is daarnaast een gepassioneerd gitarist. Volg Wolfgang op Linkedin