Menu

Betalingskenmerk belastingdienst geautomatiseerd verwerkt in Minox boekhoudsoftware

13 - 12 - 2019

Nieuw: betalingskenmerk belastingdienst volledig geautomatiseerd geboekt in de administratie. 

Wie kent het niet, een administratie waar privé en zakelijk dwars door elkaar lopen. Op ieder bankafschrift staan dan weer enkele betalingen aan de belastingdienst met slechts een 16 cijferig betalingskenmerk. Je hebt uiteraard geen idee hoe je dit moet boeken zonder dat je dit betalingskenmerk eerst via het betere knip– en plakwerk in de zoekhulp van de belastingdienst kan omzetten naar een aanslagnummer. Allemaal handwerk waar een boekhouder zich in deze tijd van robotic accounting toch niet meer mee bezig zou moeten houden! Dus als eerste leverancier in online boekhouden introduceert Minox voor dit probleem een volledige geautomatiseerde oplossing.   

Probleemstelling: 

A: Van betalingskenmerk naar een boeking met nette omschrijving incl. aanslagnummer 

In het voorbeeld worden de stappen besproken die een boekhouder moet doen om een betaling naar de belastingdienst met alleen een betalingskenmerk juist in de boekhouding te verwerken.  

Huidige werkwijze boekhouders

  • Op afschrift: betaling met betalingskenmerk
  • Kopieer betalingskenmerk
  • Ga naar zoekhulp belastingdienst
  • Plak betalingskenmerk
  • Kopieer het aanslagnummer
  • Plak als omschrijving in boekhoudpakket
  • Vul omschrijving aan (bijv. OB naheffing 2018)
  • Bekijk voor welk BSN/RSIN de betaling is
  • Zoek de juiste grootboekrekening
  • Maak de boeking

Werking in Minox online boekhouden 

  • Stel éénmalig in: belastingstroom – grootboekrekening 
  • Op afschrift: betaling met betalingskenmerk
  • Automatisch: boeking met aanslagnummer en omschrijving

B: Van aanslagnummer naar juiste boeking met nette omschrijving 

In het voorbeeld worden de stappen besproken die een boekhouder moet doen om een betaling naar de belastingdienst met alleen een betalingskenmerk juist in de boekhouding te verwerken.   

Huidige werkwijze boekhouders

  • Op afschrift: ontvangst met aanslagnummer 
  • Vul omschrijving aan (bijv. OB teruggave 2018) 
  • Bekijk voor welk BSN/RSIN de betaling is  
  • Zoek de juiste grootboekrekening 
  • Maak de boeking 

Werking in Minox online boekhouden 

  • Stel éénmalig in: belastingstroom – grootboekrekening
  • Op afschrift: ontvangst met aanslagnummer
  • Automatisch: boeking met aanslagnummer en omschrijving

Het grote voordeel van een geautomatiseerde oplossing is naast de efficiencywinst dat de foutkans bij dit soort boekingen sterk afneemt. Zeker kleinere klanten die (deels) zelf de boekhouding doen hebben vaak geen idee hoe je deze posten moet boeken. Met wat geluk vind je ze terug op de vraagpostenrekening maar vaak landen deze betalingen ondanks de beste bedoelingen toch op de willekeurige rekening wat natuurlijk weer leidt tot extra kosten bij het jaarwerk. Doordat je in Minox de oplossing nu slechts eenmalig hoeft in te regelen worden al dit soort boekingen in één klap juist verwerkt in de administratie! 

 Overzicht van belastingstromen  

Alle belastingstromen kunnen in Minox aan een grootboekrekening worden gekoppeld en worden daarna geautomatiseerd verwerkt. Hieronder vind je een overzicht van de belastingstromen die worden ondersteund:  

B – Omzetbelasting 

F – Naheffingsaanslag omzetbelasting 

– Teruggave omzetbelasting 

L – Loonheffing 

A – Naheffingsaanslag loonheffing 

J – Teruggave loonheffingen – bijdrage zorgverzekeringswet 

H – Inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen 

N – Inkomstenbelasting (gemoedsbezwaarden) 

W – Zorgverzekeringswet 

V – Vennootschapsbelasting 

M – Motorrijtuigenbelasting 

Y – Naheffingsaanslag motorrijtuigenbelasting 

T1 – Kinderopvangtoeslag 

T2- Huurtoeslag 

T3 – Zorgtoeslag 

T4 – Kindertoeslag 

Z – Overige belastingen 

Meer weten? 

Ben je accountant of ondernemer en wil je meer weten wat deze innovatie en wil je weten wat Minox voor jou kan betekenen, neem dan contact met ons op.