Minox

Menu

Vooruitblik 2020

15 - 1 - 2020

Accountancy Dashboard, Bizcuit en nog veel meer

 

Sinds de Oostenrijkse Hofrat Johann Matthias Puechberg in 1762 het dubbel boekhouden incl. sub-administratie heeft beschreven is er eigenlijk niet zoveel veranderd aan het boekhouden. Functioneel gesproken danuiteraard zijn we van papieren grootboeken, naar ponskaarten, mainframes, MS Dos, Windows en Cloud boekhouden gegaan maar de verwerking van de boekhouding is al die tijd voornamelijk handwerk gebleven. Precies dat is de gave uitdaging van vandaag: een volautomatische nieuwe generatie boekhoudsoftware voor het MKB ontwikkelen! Wat in ruim 250 jaar niet is veranderd wordt in de komende jaren grotendeels geautomatiseerd! Lees hieronder meer hoe Minox dit gaat realiseren. 

De zeven pijlers van Minox: 

De visie van Minox is gebaseerd op een zevental pijlers: inkoop, verkoop, bank, samenwerken, process controlconnectivity en toegevoegde waardeHet gaat te ver dit nu helemaal te bespreken maar in het kort komt het erop neer dat we alle factuur en bankstromen willen digitaliseren en automatiseren. Eén van de grootste uitdagingen is dat de wereld van factuurstromen nog verre van digitaal is. De overgrote meerderheid van de facturen wordt nog via papier of als pdf in een e-mail ontvangen. Daar spelen de pijlers samenwerken en proces control een belangrijke rol.

Nog steeds bestaat een groot deel van het werk in de administratie uit het verzamelen en compleet krijgen van de administratie. Je kunt hierbij denken aan geautomatiseerde aanleverprocessen, inzicht bieden in de werkvoorraad en geautomatiseerd vraagposten kunnen uitvragen. 

Connectivity zorgt ervoor dat we makkelijk kunnen integreren met branche specifieke oplossingen, CRM, salarispakketten, websites, kassasystemen zodat die stromen ook geautomatiseerd worden verwerkt. 

Toegevoegde waarde heeft te maken met welke meerwaarde kun je aan de ondernemer bieden op basis van de data in de administratieJe kunt hierbij denken aan rapportages, dashboarding, betere procesondersteuning en meer. Iets waar steeds meer mogelijkheden voor komen doordat door de technologische vooruitgang de administratie steeds vaker ‘realtime’ wordt gevoerd. 

Terugblik op 2019 en vooruit naar 2020 

Hieronder lees je de belangrijkste ontwikkelingen die Minox Online in 2019 heeft doorgemaakt en hoe we die lijn met innovaties voortzetten in 2020.  

RGS heeft in 2019 veel aandacht gekregen bij Minox. We waren daardoor de eerste softwareleverancier die het predicaat “RGS ready” mochten voeren en waren ook de eerste het generieke koppelvlak RGS Brugstaat mag voeren. RGS is voor Minox geen doel op zich. We zetten er zwaar op in omdat het de mogelijkheden biedt administratie overstijgend meerwaarde te bieden aan ondernemers. Ook omdat het de connectiviteit in de keten verbeterd, denk bijvoorbeeld aan mogelijkheden om de cijfers rechtstreeks in Fiscaal in te lezen of cijfers geautomatiseerd aan het CBS te leveren. Minox heeft in 2019 de RGS Analyzer gelanceerd, een tool waarmee we crowd based analytics mogelijk maken. Een duur woord voor functionaliteit die het mogelijk maakt een nieuwe RGS-analyse van een gebruiker ook meteen beschikbaar te maken voor andere gebruikersZo profiteert de hele Minox community van de expertise van gebruikers op het platform zodat die gebruikers daar hun klanten ook weer mee kunnen helpen. In 2020 zullen we nog meer toegevoegde waarde gaan leveren. Zo kijken we met een schuin oog naar continuous monitoring en willen we ook de RGS Analyzer breder beschikbaar maken zodat nog meer ondernemers er van kunnen profiteren.    

Een andere belangrijke ontwikkeling zijn orders en abonnementen. Er wordt veel geschreven over een “subscription based economy”, waarin diensten steeds vaker via abonnementen worden aangeboden. Ook in de accountancy zien we steeds meer klanten overstappen naar deze vormen van dienstverlening. Bij handelsbedrijven zie je dat er steeds minder met voorraden wordt gewerkt en veel meer wordt overgegaan naar een model van orders die via (meerdere) drop shipments worden uitgeleverd naar klantenHet op een laagdrempelige manier grip en inzicht houden op de offerte, order, facturatie proces en bewaken van leverdatums was een belangrijke ontwikkeling van Minox in 2019 en we bouwen dit in 2020 uit met uitbreidingen in zowel abonnementen als ook functionaliteit in (back) orders om beter grip te houden op de veranderingen in de handelsketen. 

De PSD2 bankenkoppeling is een belangrijke stap om één van de belangrijke pijlers van Minox te verbeteren: de bank. In 2019 is Minox door middel van de integratie met Bizcuit druk bezig geweest om de nieuwe generatie (PSD2) bankenkoppelingen te kunnen aanbieden. Minox zal zo met alle banken kunnen koppelen en de koppelingen kunnen direct geactiveerd worden door de rekenhouder, dus zonder de volmachten die daar voorheen voor nodig waren. Om de PSD2 bankenkoppelingen te kunnen aanbieden, was het nodig om een PSD2 vergunning te krijgen.

We zijn er trots op dat Bizcuit Payments als één van de partijen deze vergunning heeft gekregen, en op dit moment als één van de slechts twee partijen in Nederland de uitgebreide vergunning hebben (voor zowel rekeninginformatiediensten als betaalinitiatiediensten). Hiermee zijn we in staat om een hele reeks waardevolle innovaties uit te gaan rollen en de gebruikerservaring van de bankintegraties aanzienlijk te verbeteren. Middels de PSD2 bankkoppelingen heb je realtime toegang tot je bankdata in plaats van dat je bankkoppeling minimaal een dag achterloopt.

In 2019 hebben we als voorbereiding het proces om als accountant voor interne administraties makkelijk een bankkoppeling aan te vragen ontwikkeld. Dat betekent dat je vanuit Minox klanten per email kunt uitnodigen en deze via een klik op een link zich kunnen aanmelden bij Bizcuit en PSD2 bankenkoppelingen kunnen activeren. Naast de bankkoppeling is het programma om bankmutaties in te verwerken verder verbeterd om nog meer geautomatiseerd te kunnen verwerken. Een erg gave innovatie is de mogelijkheid om het betalingskenmerk van de belastingdienst volledig geautomatiseerd te boeken in de administratie, iets wat nog enkel ander boekhoudpakket is gelukt. Lees in deze blog meer over deze innovatie.

Nog in 2019 zullen naast de huidige bunq en Rabo Premium koppelingen ook de PSD2 bankenkoppelingen met de Rabobank, ING en ABN Amro beschikbaar zijn (rekeninginformatie). Begin 2020 volgt betaalinitiatie voor deze banken en zullen SNS, Knab en Triodos worden toegevoegd (rekeninginformatie en betaalinitiatie). Later in het jaar gaan we er voor zorgen dat de bankgegevens continu opgehaald worden zodat je bankgegevens altijd up-to-date zijn. Dit is uiteraard naast de continue ontwikkeling in dit programma naar ons doel: een volledig geautomatiseerde verwerking van de bank.

Geautomatiseerde factuurverwerking blijft één van de meest uitdagende onderdelen in softwareontwikkeling. De oorzaak hiervan ligt zoals eerder geschreven niet zozeer in de techniek maar vooral in het feit dat de overgrote meerderheid van de facturen/bonnen nog via papier + post en/of pdf e-mail wordt ontvangen. Dat betekent dat je voor een goede verwerking allereerst nog steeds afhankelijk bent van handwerk door de ondernemer om die bonnen en facturen in de administratie te krijgen. 

Kantoren die wij spreken geven aan dat dit één van de grotere kostenposten is het hedendaagse proces van het verwerken van administraties. Vaak ontbreken er bonnen, worden er facturen dubbel ingestuurd, verkeerd ingestuurd, niet ingestuurd, etc. De techniek om die papier facturen te herkennen en om te zetten naar een digitaal formaat is enorm verbeterd maar nog niet perfect en mijn verwachting is ook niet dat dat het de komende jaren zal worden. Maar dat door dit proces er wel veel efficiencywinst behaald kan worden is duidelijk.

In Minox geloven we dat geautomatiseerde factuurverwerking integraal onderdeel moet zijn van je administratie en niet een apart product wat je koppelt aan je boekhoudingDaarom hebben we in 2019 realtime Scan & Herken geïntroduceerd waar we tegen een hele scherpe prijs een goede herkenning aanbieden compleet geïntegreerd in Minox voor maximale efficiency. Naast Peppol mogelijkheden gaan we in 2020 ook data driven Scan & Herken ontwikkelen waarmee we gedetailleerdere boekingsvoorstellen maken inclusief een betrouwbaarheidsscore. Door de betrouwbaarheidsscore hoef je je alleen maar te focussen op de uitzonderingen en daarmee kan het gedeelte wat geheel geautomatiseerd wordt verwerkt verder omhoog. 

Eind 2019 is ook het Accountancy Dashboard gelanceerd. Dit dashboard heeft tot doel het proces van aanleveren, naar verwerking, BTW-aangifte, het behandelen van uitzonderingen en het leveren van toegevoegde waarde zoveel mogelijk te automatiseren, te sturen en te bewaken. Dit doen we niet alleen voor administraties in Minox maar ook voor administraties buiten Minox zodat je als kantoor vanuit een accountancy dashboard kunt werken. Je kunt het werk plannen, met de klant communiceren, afspraken vastleggen, zien welke administratie achterlopen, direct vraagposten uitvragen en veel meer. In het komende jaar zal dit dashboard verder worden uitgebreid en zal met name ook het aanleverproces nog efficiënter worden gemaakt.   

Bizcuit

In een tijd waar de administratie steeds meer geautomatiseerd gaat worden is het belangrijk je te blijven onderscheiden. De Bizcuit ondernemersapp helpt ondernemers het leven makkelijker te maken. Je hebt als ondernemer direct inzicht in je bankmutaties, kunt bonnen scannen die realtime worden herkend, direct facturen betalenbetaalbatches vanuit Minox (en bijvoorbeeld salarispakket Nmbrs) betalen en meer. Naast veel nieuwe functionaliteiten wordt het in 2020 zelfs mogelijk om Bizcuit aan te bieden in de huisstijl van jouw kantoor.  

ERP

Inmiddels gebruiken ook de eerste klanten de nieuwe online Minox ERP- oplossing. Deze innovatieve bedrijfssoftware maakt het voor handels- en productiebedrijven mogelijk om complexe processen in te richten op een manier waarop het eenvoudig wordt voor de gebruikers. Minox Online is ingezet voor het financiële deel, en voor het operationele deel (orders, voorraad, logistiek, etc.) is nu een geheel nieuwe krachtige oplossing beschikbaar! Als je hier meer informatie over wilt, neem dan contact op met verkoop@minox.nl.

In 2019 is het ecosysteem van Minox weer enorm gegroeid. We hebben koppelingen met de grote salarispakketten, rapportagepakketten, webwinkels, kassasystemen, CRM & Uren pakketten, branchepakketen en nog veel meer. Dat komt dat Minox beschikt over een moderne API waardoor koppelen voor partners heel eenvoudig wordt gemaakt. De Minox open API is loopt voorop door het gebruik van open standaarden zoals REST, Oauthhet gebruik van webhooks met goede documentatie in Swagger. Door middel van het nieuwe generieke koppelvlak RGS brugstaat kun je sinds eind 2019 ook rechtstreeks je cijfers in Unit4 Fiscaal Gemak inlezen. Doordat achter het initiatief van de RGS brugstaat alle leveranciers van Fiscale is het de verwachting dat je in 2020 cijfers vanuit Minox rechtstreeks in al deze pakketten kunt inlezen. Daarnaast verwachten we dat het partner ecosysteem nog verder zal groeien met nieuwe waardevolle toevoegingen voor onze klanten.  

Over Minox 

Minox is een Fintech met ruim 35 jaar ervaring. Door deze ruime ervaring zijn we de specialist in online boekhouden voor accountants- en administratiekantoren. Onze huidige software is 100% cloud, dagelijks worden er tienduizenden administraties mee verwerkt. Onze organisatie is transparant, informeel, no-nonsense en flexibel. Onze mensen zijn betrokken, uniek, eigenzinnig en scherp en zetten de klant voorop. Met een persoonlijke en deskundige Customer Support kunnen wij de klant optimaal bedienen en ervoor zorgen dat zij eenvoudig met ons product kunnen werken. Wij hebben een sterke ambitie en geloven er in het grootste boekhoudpakket van Nederland te worden! 

Meer weten? 

Ben je accountant of ondernemer en wil je meer weten wat Minox voor jou kan betekenen, neem dan contact met ons op.