Waarom je als ZZP’er niet meer hoeft te boekhouden

Waarom je als ZZP’er niet meer hoeft te boekhouden
07 - 8 - 2018

Veel ZZP’ers en kleine ondernemers vinden het doen van de boekhouding tijdrovend. Volgens onderzoek van de NBA besteedt een starter gemiddeld 4 uur per week aan zijn administratie en dat is volgens datzelfde onderzoek ook nog eens veel te weinig. Het is zelfs voor veel jonge ondernemers een reden waarom zij binnen drie jaar stoppen met hun onderneming en dat is natuurlijk nog veel erger!

Kosten besparen door zelf je boekhouding te doen?

Wat is dan de oplossing? Laten we beginnen met een misverstand. Veel startende ondernemers denken dat het zelf doen van de administratie in bijvoorbeeld Excel veel kosten bespaart. Uiteraard zal het voor een kleine financieel goed onderlegde groep best kunnen kloppen, maar het grootste deel komt er zonder hulp niet uit. Dat heeft vaak te maken met een gebrek aan discipline en zin om de administratie te voeren. Andere oorzaken zijn onzekerheid, onbekendheid met boekhouden en vaak tijdgebrek.

De gevolgen hiervan kunnen groot zijn: de administratie loopt enorm achter, je krijgt een boete voor het te laat doen van je belastingaangiftes en je hebt alsnog veel kosten omdat een boekhouder alles achteraf mag opruimen. Uiteindelijk blijkt dan vaak dat goedkoop resulteert in duurkoop.

Samenwerken met een administratiekantoor

Door vanaf het begin samen te werken met een administratiekantoor is je administratie altijd up to date, minimaliseer je de kans op fouten en zijn er geen onvoorziene kostenposten achteraf. Een ander groot voordeel van samenwerken met een administratiekantoor is de enorme hoeveelheid aan (fiscale) regelgeving waar je als kleine ondernemer van kunt profiteren. Administratiekantoren kunnen deze regelingen (startersaftrek, willekeurig afschrijven, kleine ondernemersregeling, BBZ, BMKB, VIA, etc) letterlijk dromen. Hierdoor betaal je minder belasting, krijg je meer subsidie en krijg je tips over hoe je fiscaal vriendelijk kunt investeren en afschrijven.

Handmatige boekhouding door een administratiekantoor

Maar toch is het handmatig laten voeren van je administratie door een administratiekantoor in deze tijd niet meer optimaal. Vier keer per jaar je mappen langs je boekhouder brengen is niet handig én niet nodig.

Traditioneel boekhouden is niet handig

Laten we beginnen met niet handig. Administratiekantoren voeren traditioneel je boekhouding om de btw-aangifte te doen en aan het eind van het jaar je jaarrekening te maken en je winstaangifte op te stellen. Dat helpt natuurlijk een beetje maar als ondernemer schiet jij er weinig mee op. Jij moet namelijk ook je facturen betalen en ik kan je verzekeren dat er betere manieren zijn dan iedere maand je facturen handmatig over te typen in je bankportaal.

Het leukste onderdeel van ondernemen is bovendien dat je facturen daadwerkelijk betaald worden. Helaas moet je daar nog wel eens achteraangaan bij je boekhouder en is het dan handig als je dat kunt automatiseren. Daarnaast is het ook handig om regelmatig te kunnen bekijken of het echt wel zo goed gaat of dat je toch wat beter op de kosten moet letten.

Traditioneel boekhouden is niet nodig

Gelukkig is traditioneel boekhouden anno 2018 helemaal niet meer nodig en zijn er voldoende alternatieven. Bij Minox hebben we hier goed over nagedacht. Wij hebben Minox Connect ontwikkeld zodat jij NIET hoeft te boekhouden maar wel profiteert van de voordelen van een goede boekhouding met daarachter een netwerk van klantgerichte adviseurs.

Het enige wat jij voor je administratie hoeft te doen is te factureren en je inkoopfacturen digitaal te sturen.

Vervolgens kun je met de Bizcuit app direct betalen uit je administratie (dus zonder tussenkomst van internetbankieren!) en kun je herinneringen sturen als je afnemers niet betalen. Het gebruik van Minox Connect bespaart niet alleen veel tijd maar levert je ook goed inzicht op over hoe je er voor staat. Je adviseur adviseert je op basis van je administratie van welke (fiscale) regelingen er interessant zijn zodat je geen geld laat liggen waar je zo hard voor hebt gewerkt.

Ook geïnteresseerd in de voordelen van NIET boekhouden met Minox Connect? Neem dan contact op met één van de Accountants Connected adviseurs bij jou in de buurt.


Door Wilco Kraaij
Wilco is als manager strategie & innovatie werkzaam bij Minox. Door zijn accountancy achtergrond, brede ervaring in software development en passie voor innovatie weet hij vooruitstrevende bedrijven voorop te laten lopen in fintech toepassingen. Hij is daarnaast een gepassioneerde vader en liefhebber van sport.
Volg Wilco op Linkedin 

 

Ook interessant