Menu

Brexit: hoe zit het met de btw-aangifte bij een deal of no-deal?

04 - 10 - 2019

Doe je zaken met het Verenigd Koninkrijk (VK)? Dan kan er mogelijk wat veranderen met betrekking tot de berekening en de aangifte van de btw.

De Brexit is al een aantal keer uitgesteld, maar het ziet er nu naar uit dat de Brexit per 31 oktober 2019 een feit is. Deal of no-deal. Bij een no-deal worden er geen overgangsmaatregelen getroffen en wordt het VK als een derde land (niet-EU land) voor de btw aangemerkt. Bij een eventuele soft-Brexit, een deal dus, blijven de btw-gevolgen beperkt.

De btw-aangifte bij een no-deal Brexit

De levering van goederen wordt tot aan de exit datum aangegeven bij rubriek 3b. Na de Brexit wordt dit aangeven bij rubriek 3a. De opgaaf intracommunautaire prestaties hoeft alleen gedaan te worden tot aan de exit datum (zolang de levering nog bij rubriek 3b wordt aangegeven in de btw-aangifte).

Voor leveringen van diensten geldt hetzelfde, tenzij er digitale diensten worden geleverd. Digitale diensten zijn elektronische diensten, telecommunicatiediensten en radio- en televisieomroepdiensten. Voor deze diensten kunnen andere regels gelden. Dit heeft ook te maken met het feit of de afnemer particulier of zakelijk is. Raadpleeg hiervoor de site van de Belastingdienst.

Inkopen van goederen worden tot aan de exit datum aangegeven bij rubriek 4b. Na de Brexit wordt dit aangegeven bij rubriek 4a. Bij aangifte in rubriek 4b wordt 21% btw berekend. Deze btw wordt ook weer bij de voorbelasting (rubriek 5b) opgeteld, zodat er in werkelijkheid geen btw wordt afgedragen.

Douane en invoerrechten

Bij een no-deal Brexit wordt het VK als een derde land behandeld. Er moet dan dus aangifte worden gedaan bij de Nederlandse Douane. Er moeten dan invoerrechten en btw worden aangegeven en er moet betaald worden in het VK. Let op: mogelijk moeten dan bestaande overeengekomen leveringscondities aangepast worden.

Btw en ICP aangifte doen

In veel gevallen wordt per kwartaal aangifte btw en ICP gedaan. Het totaalbedrag dat bij rubriek 3b op de btw-aangifte wordt aangegeven dient te corresponderen met de ICP-aangifte. In het vierde kwartaal zal de afnemer verhuizen van rubriek 3b naar 3a en de leverancier van 4b naar 4a.

Per 1 november zal de omzetcategorie van de afnemer dus veranderen. Bij de aangifte in januari zal de afnemer mogelijk helemaal niet meer op de ICP-aangifte voorkomen, omdat de categorie van de afnemer in dat kwartaal veranderd is.

Je kunt dit probleem omzeilen door in het laatste kwartaal de ICP-aangifte per maand te doen. Hiermee komt de afnemer in oktober nog bij rubriek 3b en in november en december bij rubriek 3a. Het is toegestaan om een ICP-aangifte per maand te doen als de btw-aangifte per kwartaal wordt gedaan.

Pas tijdig de betreffende categorieën bij de afnemer/leverancier aan in de administratie (in het geval van een no-deal Brexit op 1 november). Raadpleeg je accountant/softwareleverancier voor de te nemen maatregelen.

Werkwijze Minox

Vanuit Minox adviseren we twee opties bij een no-deal Brexit:

Optie 1

Doe in het laatste kwartaal van 2019 per maand een ICP-aangifte. Verander de instellingen bij de debiteur en de crediteur op 1 november (van rubriek 3b naar 3a voor de debiteur en van rubriek 4b naar 4a voor de crediteur).

Optie 2

Maak een nieuwe debiteur aan vanaf 1 november. De crediteur kan gewoon gewijzigd worden (van rubriek 4b naar rubriek 4a). Er hoeft geen nieuwe crediteur te worden aangemaakt. Indien er in het laatste kwartaal niet aan de debiteur gefactureerd wordt, kunnen de instellingen per 1 januari worden aangepast.

In het geval van een Brexit deal zal er een overgangsregeling komen.


Door Wolfgang Deiters

Wolfgang werkt inmiddels 20 jaar als Customer Succes Manager bij Minox. Door zijn financieel administratieve achtergrond en diepgaande kennis van de wereld van de accountancy is hij in staat om vakkundig en gedreven advies te geven. Hij is daarnaast een gepassioneerd gitarist. Volg Wolfgang op Linkedin